Υλικό 3ης Διαδικτυακής Ημερίδας ΚΕΔΙΜΑ

 

Την Παρασκευή 17/02/2023 πραγματοποιήθηκε η 3η διαδικτυακή Ημερίδα από το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης (ΚΕΔΙΜΑ) και τα στελέχη του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης με θέμα «Μαθησιακές Δυσκολίες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Την Ημερίδα συντόνισε η κ. Ευαγγελία Κρασαδάκη, Επιστημονικά Υπεύθυνη και Συντονίστρια του ΚΕΔΙΜΑ.  


Την Ημερίδα χαιρέτισε ο κ. Μιχαήλ Λαγουδάκης, τέως Πρύτανης και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών, στελέχη του οποίου αποτελούν 3 από τις 4 ομιλήτριες, προσφέροντας στους φοιτητές υπηρεσίες με σκοπό την  προαγωγή της σωματικής και ψυχικής τους υγείας και τη συμβουλευτική τους υποστήριξη. Επίσης, χαιρετισμό απηύθυνε και ο πρώην Πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης και Επιστημονικός Υπεύθυνος του EURECA - PRO, κ. Ευάγγελος Διαμαντόπουλος, ο οποίος έδωσε συγχαρητήρια για την εκδήλωση. Τέλος, την Ημερίδα χαιρέτισαν ο νυν Πρύτανης, Καθηγητής κ. Μιχαήλ Ζερβάκης, η Επιστημονικά Υπεύθυνη και Συντονίστρια του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, κ. Κατερίνα Κεδράκα και η κ. Αλίκη Βύτιμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΚΤ. 

Αρχικά, η κ. Κρασαδάκη αναφέρθηκε στη δια ζώσης διοργάνωση Workshops διδακτικού προσωπικού, μία προγενέστερη δράση σε συνεργασία με την κ. Κοκολαντωνάκη Ιωάννα, σύμβουλο σταδιοδρομίας του Ιδρύματος, και στο Σύντομο Σεμινάριο για τους νέους/νέες συναδέλφους/ισσες, κατόπιν παρότρυνσης της Ακαδημαϊκής Επιτροπής του ΚΕΔΙΜΑ, η οποία έχει υποστηρικτικό ρόλο, κάνοντας τέλος, ιδιαίτερη μνεία στις σύγχρονες προκλήσεις που θέτει η σύγχρονη πανεπιστημιακή παιδαγωγική, στα πλαίσια όπου συντελείται η μάθηση και στις μαθησιακές δυσκολίες. 

 

Προσκεκλημένες ομιλήτριες

  • Η κ. Μαρία Ηλιοπούλου, Ψυχολόγος, Πρόεδρος Ελληνικού Συλλόγου για το Σύνδρομο Asperger (Ελ.σ.σ.Α), στην ομιλία της με τίτλο «Φοιτητές με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος: Ιδιαιτερότητες και Λύσεις» έκανε λόγο για τη διαταραχή αυτιστικού φάσματος και ειδικότερα για το σύνδρομο Asperger, μιας «αόρατης αναπηρίας» που συναρτάται άμεσα με το περιβάλλον. Αρχικά, παρουσίασε τις ελλείψεις που εκδηλώνουν τα άτομα αυτά, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, τονίζοντας ότι  ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια που προσπαθούμε να θεραπεύσουμε αλλά διαταραχή, αλλά και τα χαρακτηριστικά εκείνα που λειτουργούν διευκολυντικά. Εν συνεχεία, περνώντας στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανέφερε ότι νοητικά πολλοί από όσους ανήκουν στο φάσμα υψηλής λειτουργικότητας μπορούν να ανταποκριθούν και στο Πανεπιστήμιο, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ύπαρξης θεσμοθετημένης υποστήριξής τους. Αφού παρουσίασε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν (χώρος πανεπιστημίου, επαφή με συμφοιτητές), εστίασε στο πώς μπορούν να τους βοηθήσουν ένα social story* (μιας αφήγησης για το πώς είναι ο περιβάλλων χώρος), η ύπαρξη χώρου ηρεμίας, η ενημέρωση όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας για αυτού του είδους τις ιδιαιτερότητες, ο καθηγητής – μέντορας και το δίκτυο συμφοιτητών.
  • Η κ. Ελένη Κατσιγαράκη, Ψυχολόγος MSc του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης, στην εισήγησή της με τίτλο «Μαθησιακές Δυσκολίες και ΔΕΠΥ» εστίασε στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), μία πολύ «παρεξηγημένη» διαταραχή, γιατί δεν είναι πάντα ορατή. Αναφέρθηκε στην υποδιάγνωση της ΔΕΠΥ μέσα από χαρακτηριστικές περιπτώσεις, τονίζοντας πως ενώ ο νόμος ορίζει ειδική μεταχείριση για τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, φαίνεται να υπάρχει ένα «κενό» στην τριτοβάθμια. Παρουσίασε τον όρο «μαθησιακές δυσκολίες», τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι οι φοιτητές μέσα από την εμπειρία τους, την κλινική εικόνα της ΔΕΠΥ ανά αναπτυξιακό στάδιο και τη συννοσηρότητα της ΔΕΠΥ με άλλες ψυχικές διαταραχές. Στη συνέχεια, επικεντρώθηκε στις ακαδημαϊκές δυσκολίες των φοιτητών με ΔΕΠΥ, τονίζοντας ότι η συμπερίληψη είναι ένας βασικός πυλώνας για την προαγωγή της ψυχικής τους ευεξίας, παρουσιάζοντας, τέλος, ευκαιρίες μάθησης σε επίπεδο διάλεξης, εκπόνησης εργασιών, εξετάσεων, καθώς και τα οφέλη μιας συμπεριληπτικής προσέγγισης.    

  • Η κ. Ιωάννα Κοκολαντωνάκη, Σύμβουλος Ανάπτυξης Σταδιοδρομίας του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης, στην ομιλία της με τίτλο «Εμπόδια και Ευκαιρίες Μάθησης» αναφέρθηκε στον ελλιπή επαγγελματικό προσανατολισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ προσδιόρισε και τον ρόλο της ως συμβούλου σταδιοδρομίας στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Εν συνεχεία, έθεσε τη σχετικότητα της έννοιας της ενηλικιότητας, με το φαινόμενο της ύστερης εφηβείας να εκδηλώνεται στο πλαίσιο του πανεπιστημίου, θέτοντας ως προβληματισμό το κατά πόσο οι διδάσκοντες γνωρίζουν και εφαρμόζουν τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων. Παρουσίασε, κατόπιν, τις βασικές διαστάσεις (περιεχόμενο, υποκίνηση, περιβάλλον) και τα εμπόδια της μάθησης (εσφαλμένη μάθηση, αντιστάσεις, μαθησιακές δυσκολίες). Τέλος, πρότεινε ως ευκαιρίες μάθησης την αξιοποίηση των βιωμάτων και των εμπειριών των φοιτητών, αλλά και των ψηφιακών εργαλείων, τις συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές, την αυτοαξιολόγηση και τον φοιτητή σε ρόλο δασκάλου, ενώ ως καλές πρακτικές που αμβλύνουν την αντίσταση των φοιτητών απέναντι στη μάθηση επεσήμανε την ύπαρξη κινήτρου, δέσμευσης και προοπτικής. 

  • Η κ. Κατερίνα Γρηγοράκη, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) MSc του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης, στην ομιλία της με τίτλο «Ο Ρόλος των Αθλητικών Προγραμμάτων στην Ψυχική Ευεξία των Φοιτητών» αναφέρθηκε στα οργανωμένα αθλητικά προγράμματα που λειτουργούν στο campus του Πολυτεχνείου Κρήτης και εκτός του Ιδρύματος. Στόχος των προγραμμάτων αυτών είναι να λειτουργήσουν ως χώροι συνάντησης για τους φοιτητές, να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να προάγουν τη σωματική και ψυχική υγεία τους, καθώς δρουν ως «αποτελεσματική θεραπεία» για τη θλίψη και άγχος. Πρόσθεσε πως η ίδια η φύση του μαθήματος (φιλικό κλίμα, χωρίς βαθμολογία) επιτρέπει στον Καθηγητή Φ.Α. να είναι κοντά στον φοιτητή, να αφουγκράζεται τις ανάγκες του, ενισχύοντας την πεποίθησή του ότι μπορεί να τα καταφέρει και να διαχειρίζεται το πρόβλημα που έχει. Ως εκ τούτου, η ανατροφοδότηση από τους φοιτητές - μέσα από τη συμμετοχή τους στα αθλητικά προγράμματα - είναι θετική. 
     

    Μετά ο πέρας των ομιλιών, αφιερώθηκε χρόνος για συζήτηση με τους/τις συμμετέχοντες/ουσες.

    Τα σύντομα βιογραφικά των ομιλητών είναι εδώ.

*  social story: Οι Κοινωνικές Ιστορίες είναι μία μέθοδος διδασκαλίας κοινωνικών δεξιοτήτων στα άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, με σκοπό την ομαλότερη ένταξη τους στο κοινωνικό σύνολο.  

     PDF Παρουσιάσεων:

  1. «Παρουσίαση Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης Πολυτεχνείου Κρήτης» (Επιστημονικά Υπεύθυνη και Συντονίστρια Κέντρου)
  2. «Μαθησιακές Δυσκολίες και ΔΕΠΥ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» (Ελένη Κατσιγαράκη)
  3. «Εμπόδια και Ευκαιρίες Μάθησης Ενηλίκων» (Ιωάννα Κοκολαντωνάκη)
  4. «Αθλητικά προγράμματα και ο ρόλος τους στην ψυχική ευεξία των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» (Κατερίνα Γρηγοράκη)

Φωτογραφικό Υλικό

Βίντεο Ημερίδας

«Μαθησιακές Δυσκολίες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»: 3η Διαδικτυακή Ημερίδα του ΚΕΔΙΜ ΠΚ (17.02.2023)
«Μαθησιακές Δυσκολίες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»: 3η Διαδικτυακή Ημερίδα του ΚΕΔΙΜ ΠΚ (17.02.2023)

Σημαντικά στιγμιότυπα:

Χαιρετισμός από τον τέως Πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Μιχαήλ Λαγουδάκη: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=141

Σύντομη Παρουσίαση από το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του Πολυτεχνείου Κρήτης: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=753

Ομιλία Ψυχολόγου και Προέδρου του Ελληνικού Συλλόγου για το Σύνδρομο Asperger (Ελ.σ.σ.Α) κ. Μαρίας Ηλιοπούλου: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=895

Ομιλία Ψυχολόγου MSc του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Ελένης Κατσιγαράκη: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=2989

Ομιλία Συμβούλου Ανάπτυξης Σταδιοδρομίας του Προγράμματος Κοινωνικής Μέριμνας Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Ιωάννας Κοκολαντωνάκη: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=4855

Ομιλία Καθηγήτριας Φυσικής Αγωγής MSc του Πρόγραμμα Κοινωνικής Μέριμνας των Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Κατερίνας Γρηγοράκη: https://youtu.be/qZdX2fmdUOc?t=6554